Vad är en RMA (Return Merchandise Authorization)?
En RMA, eller Returvarugodkännande, är en kritisk del av processen för att returnera en produkt. Detta är den överenskommelse mellan köpare och säljare som möjliggör återbetalning, utbyte eller reparation av en produkt inom produktens garantitid.
Varför är en RMA viktig?
En RMA är till för att skydda både kundens och företagets intressen. Den garanterar att alla returer hanteras rättvist och effektivt och hjälper oss att upprätthålla hög servicekvalitet.
Vårt åtagande
Vi på Elektronikspecialisten värdesätter våra kunder och strävar efter att göra processen med RMA så smidig och enkel som möjligt. Vår målsättning är att se till att varje kund blir nöjd och att alla produkter lever upp till de höga standarder som förväntas. Självklart går det ibland inte riktigt som man har tänkt sig, vilket kräver överseende och en lösningsorienterad inställning från båda parter. Att agera i affektion eller med dålig attityd försvårar och förlänger alltid åtgärdsprocessen.
Eftersom returer är kostsamma för säljaren och obekväma för kunden, gynnar varje retur som kan förhindras båda parter.
Garanti
Om inget annat anges gäller tillverkarens garanti.
Instruktioner
Returer och reklamationer som skickas in utan godkänt RMA-nummer accepteras ej. Om du har anmält ett fel på en produkt och skickar den till oss kommer ett RMA-ärende skapas och med det dess rutiner. Genom att följa stegen i processen nedan erhåller du ett RMA-nummer.
Riktlinjer & praxis för returleveranser
RMA-nummer måste vara väl synligt skrivet på emballaget.
Varorna ska packas väl skyddade och emballerade i försändelsen.
Tips: Paketet ska gå att vända upp-och-ned utan att artiklarna rör sig i kartongen.
Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
Tips: Använd samma emballage som ersättningsartikeln levererades i.
Försändelsen skickas med företagspaket med utkörning till vårt lager. Ej till ombud eller utlämningsställe.
Kunden betalar retur-frakten till vårt lager.
STEG FÖR STEG – RMA
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Utredning: Vår tekniker samlar information och bedömer ärendet för att bestämma nästa åtgärd.
Garantikontroll: Vi verifierar att produkten fortfarande ligger inom garantiperioden.
Om din reklamation är berättigad innebär det att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller ett prisavdrag – beroende på den specifika situationen. I utgångspunkt repareras eller byts varan ut i enlighet med tillverkarens riktlinjer. I vissa fall kan kreditering vara ett alternativ.
Skicka tillbaka den defekta produkten: Packa den defekta artikeln i det emballage som ersättningsprodukten kom i och skicka tillbaka den till oss med hjälp av retursedel som tillhandahålls av oss. Kom ihåg att RMA-numret ska vara klart och tydligt skrivet på paketet.
Undersökning av produkten av våra tekniker och vid behov av tillverkaren: Visar det sig att det inte är ett fel orsakat av tillverkaren tillkommer det dig en avgift om 795kr samt fraktkostnader.
Om undersökningen visar att det är ett fel orsakat av tillverkaren repareras den eller byts ut och skickas till dig.
Om ditt klagomål anses obefogat om orsaken till felet eller defekten är att varan har fått fysisk skada, vätskeskada eller på annat sätt inte har behandlats i enlighet med tillverkarens föreskrifter, du kommer att debiteras en avgift på 795kr och fraktkostnad.
Om ditt klagomål inte följs upp av dig och vi inte mottar produkten inom 3 veckor efter skapat RMA ärende debiteras du en avgift om 495kr och fraktkostnad.
Om vi upptäcker att det inte finns något fel på produkten kommer den skickas tillbaka till dig och du debiteras en avgift om 795kr och fraktkostnad.
Om vi under behandlingen av ditt RMA-ärende fastställer att felet beror på installerad programvara från tredje part, kommer du att debiteras en avgift om 795kr och fraktkostnad. Kom därför alltid ihåg att undersöka om felet kan orsakas av program, drivrutiner eller annan mjukvara som inte ursprungligen var installerad på produkten.
Om vi upptäcker att olaglig eller olicensierad programvara har installerats på varan kan RMA-ärendet inte behandlas och du kommer att debiteras en avgift om 795kr och fraktkostnad.
Om du har anmält ett fel på en produkt och skickar den till oss kommer ett RMA-ärende skapas och med det dess rutiner.
Reklamation enligt lag innebär att du som kund har rätt att få fel avhjälpta, ersättningsvara, prisavdrag eller häva köpet – om det är ett ursprungligt fel på varan.
Elektronikspecialisten har rätt att försöka avhjälpa felet (t.ex. reparation) eller byta ut varan innan andra åtgärder blir aktuella.
För reklamationer gäller samma avgifter som vid RMA.
Hur du hanterar ett fraktanspråk vid fraktskada.
Fick du ett paket från oss med synliga eller osynliga fraktskador? På den här sidan hittar du en kort översikt över hur du dokumenterar ditt fraktkrav ordentligt, så vi har möjlighet att hjälpa dig. Korrekt dokumentation är viktigt så att vi kan ytterligare dokumentera din skada hos transportören.
Frister för fraktanspråk
Om du har fått en försändelse från oss med synliga skador, vänligen meddela oss så snart som möjligt dock senast 48 timmar efter mottagandet av försändelsen till oss på [email protected]
Vid dolda skador vänligen meddela oss så snart som möjlig dock senast 5 dagar efter mottagandet av försändelsen på [email protected]
Fraktkravsspecifikationer
Varje fraktanspråk måste innehålla följande och ska vara komplett oss tillhanda inom 7 dagar efter leverans: