Köpvillkor
Om Elektronikspecialisten.se
Företaget har sitt säte i Stockholm. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort, alternativt ring kundsupporten vardagar mellan 09:00–15:00 på 08-540 826 00, lunchstängt 11.00–12.00.
Företagsuppgifter: Stark medvind AB, org.nr 559128-9003, innehar F-skatt.
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post: [email protected].
Leverans
Våra leveranstider är normalt 1–3 dagar för varor som ligger på vårt huvudlager. Under perioder med hög belastning, exempelvis kring jul, kan leveranstiderna bli något längre.
Fraktpris till ombud är 99 kr inom Sverige och hemleverans med Dachser/PostNord kostar 189 kr.
Fraktpris för TV:
upp till 32 tum: 189 kr
40–55 tum: 495 kr
60–85 tum: 1695 kr (hemleverans)
Fraktpris för gåband med hemleverans beror på storlek och vikt.
Fraktpris för gräsklippare och elscooters är 199 kr inklusive hemleverans, hemleverans avser leverans till dörr eller port, ej inbärning.
Vissa produkter – som större TV-apparater, gåband och vissa tunga paket – klassas som skrymmande gods av fraktbolagen. För dessa kan fraktkostnaden ibland vara högre än vår ordinarie standardfrakt.
Om fraktbolaget tar ut en högre faktisk fraktkostnad kontaktar vi dig alltid innan vi skickar ordern. Du får då välja mellan:
att godkänna den faktiska fraktkostnaden,
att byta till en annan produkt med vanlig fraktkostnad, eller
att avbryta beställningen helt utan kostnad.
Vi skickar aldrig en order med högre fraktpris utan ditt godkännande.
Beställningar lagda på helger skickas tidigast nästkommande vardag.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
För paket som inte hämtas ut hos paketombud eller avvisas vid hem-/företagsleverans faktureras en administrativ avgift om 895 kr samt fraktkostnader.
Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25 % moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
Du kan använda Konsumentverkets standardformulär för att utöva ångerrätten.
Formuläret finns tillgängligt här
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela oss om du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ditt beställningsnummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
Varan ska returneras till vår adress och ej till ett ombud. Skickas den till ett ombud kommer den inte hämtas ut.
För att du som kund ska få fullständig kreditering bör både varan och dess förpackning vara i väsentligen oförändrat nyskick och produkten vara komplett.
Om varan eller förpackningen inte är i sitt ursprungliga skick har vi, enligt 2 kap. 15 § distansavtalslagen, rätt att göra ett skäligt avdrag för värdeminskning som motsvarar varans minskade marknadsvärde.
Returformulär laddar du ner här och bifogar med returen.
Hantering av ej godkänd retur
Om en vara returneras men returen inte godkänns enligt våra villkor, förvaras produkten i 10 kalenderdagar från det att kunden har blivit informerad. Under denna period ges kunden möjlighet att själv ombesörja upphämtning eller ordna frakt för att få tillbaka varan. Efter 10 dagar utan att vi mottagit instruktioner eller frakthandlingar förbehåller vi oss rätten att hantera produkten efter eget gottfinnande.
Produkter som exkluderas från öppet köp-erbjudandet är bland annat monterade datordelar så som Custom Config, presentkort, tillgodokvitton och produkter köpta med abonnemang, samt följande artiklar om de har bruten förpackning/plombering:
Inomhusklimat (ex. AC, luftrenare, fläktar, dammsugare)
Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, hörlurar, smartklockor)
Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare, vitvaror, mikrovågsugnar, airfryers, grill & ugn)
Byggsatser & spel-/samlarkort (ex. LEGO, Magic-kort, Warhammer)
Mjukvara, TV- & datorspel, vouchers/produktkoder
Säkerhets- och skyddsprodukter (ex. hjälmar)
Elsparkcyklar
Mobiltelefoner, surfplattor & Smart TV
RAM-minnen (endast om den antistatiska förpackningen/plomberingen har brutits)
Gräsklippare och andra trädgårdsprodukter, om produkten har använts
Med andra ord: Du kan fortfarande nyttja öppet köp på ovan nämnda produkter, bara inte om förpackningen är bruten eller produkten har använts. Specialbyggda datorer och produkter med abonnemang är dock helt exkluderade från öppet köp-policyn.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt omfattas inte heller av ångerrätten.
Observera att ångerrätt endast gäller privatpersoner. Företagskunder omfattas inte av ångerrätten enligt distansavtalslagen.
Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss, i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning, att kostnadsfritt åtgärda felet.
Reklamation och returer: se länk på webbplatsen.
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
8.1 Friskrivningsklausul för Samsung-produkter
Elektronikspecialisten garanterar att korrekt Samsung-hårdvara levereras enligt beställning. Vi kan dock inte garantera korrekthet av EAN- eller SKU-nummer, då inköp sker från flera regioner och leverantörer. Om produkter köps in från regioner utanför EU kan våra tekniker behöva öppna förpackningen försiktigt för att installera EU-firmware. Detta påverkar inte garanti, funktion eller framtida uppdateringar.
Alla våra Samsung-mobiltelefoner, surfplattor, TV-apparater och smartklockor är av EU-modell. För mobiltelefoner och smartklockor innebär detta att den betalningstjänst som används är Google Pay i stället för Samsung Pay, vilket är den enda faktiska skillnaden. Google Pay erbjuder dessutom stöd för fler banker och lägre courtage. I övrigt fungerar produkterna som förväntat: menyerna är på svenska, garantin gäller som vanligt och mjukvaruuppdateringar levereras löpande. Surfplattor och TV-apparater berörs inte av dessa betalningstjänster.
9. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post- och telestyrelsens hemsida.
Personuppgifter
Genom att handla hos Elektronikspecialisten.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Elektronikspecialisten.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen efter dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.2.1 Begäran om registerutdrag eller radering
Du kan begära att bli helt borttagen från alla våra system eller begära ut den information vi har om dig i våra system. Det är en process som kan ta viss tid då vi manuellt måste säkerställa att all din persondata verkligen samlats in eller tagits bort. Det kan komma att resultera i att vi får svårare att hjälpa dig vid eventuella garantiärenden då vi inte kan söka upp kvitton och tidigare beställningar baserat på ditt namn.
I och med GDPR måste vi kräva legitimering vid utlämning och hantering av personuppgifter.
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna samt Payson.
Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen, medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning, Swish eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
Klarna faktura – få först, betala sen
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
Få alltid hem varan innan du betalar
Betalningstid – alltid 14 dagar
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
Ladda ner dina fakturor från klarna.se
Möjlighet till delbetalning
Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26,00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
* Gäller ej för alla varor och tjänster, t.ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Med Klarna Konto får du hem dina varor först och betalar sedan, och alla köp via Klarna Konto samlas på en och samma månadsfaktura – även om du handlat i flera olika butiker.
Få alltid hem varan innan du betalar
Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Vid ett köp om 10 000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 %, vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11 458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
Klarna Faktura som betalningsmetod är endast tillgänglig för privatpersoner och kan inte väljas av företag oavsett företagsform. Denna betalningsmetod kan inte användas för köp från Partner.
Om du väljer en faktura kommer den att skickas via e-post från Klarna inom 24 timmar efter att beställningen har skickats, med den förfallodag som anges under köpprocessen. Inga extra avgifter läggs på för inköp mot fakturan. Observera att du alltid måste ange ett komplett personnummer när du köper med Klarna Faktura. Klarna gör en kreditbedömning för att utvärdera om du kan handla för det valda beloppet. Det är en kombination av flera olika faktorer som avgör om köpet går igenom. Om köpet inte går igenom med faktura kan du slutföra beställningen med en annan betalningsmetod.
För mer information om Klarnas hantering av personuppgifter hänvisar vi till Klarnas policy för dataskydd.
För prenumerationsköp, där ett avtalat belopp dras varje månad, lagras din betalningsinformation krypterad och säker hos vår betalningsförmedlare och kan endast användas för att genomföra transaktionen. Samtycke till detta erhålls under köpprocessen.
10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord och Dachser.
10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns vissa undantag, t.ex. om uppgifterna måste sparas för att uppfylla en rättslig förpliktelse (som bokföringslagen).
10.8 Ansvarig för dataskydd
Elektronikspecialisten.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information, t.ex. personuppgifter och lösenord, på ett säkert sätt.
Ändringar av de allmänna villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
Om en tvist inte kan lösas i samförstånd med vår kundtjänst kan du som kund vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), se arn.se.
För boende i ett annat EU-land än Sverige kan klagomål lämnas online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister: http://ec.europa.eu/consumers/odr
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Force majeure
Vi är inte ansvariga för förseningar eller misslyckanden med att fullgöra våra skyldigheter om orsaken är händelser utanför vår rimliga kontroll, såsom naturkatastrofer, strejker, lockouter, olyckor, krig, civil oro, terrorism, brand, maskinhaveri, brist på råvaror eller leverantörers oförmåga att leverera material. Vi har i sådana fall rätt till en rimlig förlängning av tiden för våra åtaganden och ansvarar inte för direkt eller indirekt skada som detta kan medföra.