Payment with Visa Payment with Mastercard in white color Payment with Klarna Payment with Payson Payment with Swish

Köpvillkor


Köpvillkor

  1. Om Elektronikspecialisten.se
  • Företaget har sitt säte i Stockholm. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort alternativt ring kundsupporten vardagar mellan 09:00-11:00 & 12:00-15:00 på 0854082600. 
  • Företagsuppgifter; Stark medvind AB Org.nr: 559128-9003 innehar F-skatt
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 1-3 vardagar. 
  • Fraktavgiften är 89kr inom Sverige förutom för större produkter som TV över 32 tum, datorskärmar över 39 tum samt gåband där hemleverans ingår och kostar 199kr
  • Leveransen sker till ditt närmaste postombud, du kan också om du vill gå in i PostNord appen och ändra till hemleverans.
  • Beställningar lagda på helger skickas tidigast på vardagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected]. För paket som inte hämtas ut hos paketombud eller avvisas vid hem/företagsleverans faktureras en administrativ avgift om 395kr.
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt och öppet köp
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • Du måste meddela oss om du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ditt beställningsnummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. 
  • Varan ska returneras till våran adress och ej till ett ombud, skickas den till ett ombud kommer den inte hämtas ut av oss.
  • För att du som kund ska få fullständig kreditering måste både varan samt dess förpackning vara i nyskick. Produkten måste vara komplett och inga delar får saknas. Om varan eller förpackningen ej är i sitt originalskick förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan samt förpackningen till nyskick. 

  • Om du skickar en vara till oss som ej uppfyller kraven för nyttjande av ångerrätten förbehåller vi oss att ta ut en hanteringskostnad om 395:- samt fraktkostnad tillbaka till dig.

  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

  • Returformulär laddar du ner här och bifogar med returen.

    5.2 Ångerrätten och öppet köp gäller inte vid:


  • Produkter som exkluderas från öppet köp-erbjudandet är monterade datordelar så som Custom Config. Även presentkort, tillgodokvitton och produkter köpta med abonnemang, samt följande artiklar om de har bruten förpackning/plombering:

    • Förbrukningsvaror (ex. godis, bläckpatroner, batterier) 
    • Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare, vitvaror, grill & ugn)
    • Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)
    • Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, hörlurar, smartklockor)
    • Byggsatser & spel-/samlarkort (ex. LEGO, Magic-kort, Warhammer)
    • Mjukvara, TV- & datorspel, vouchers/produktkoder
    • Säkerhet- och skyddsprodukter (ex hjälmar)
    • Elsparkcyklar
    • Mobiltelefoner & surfplattor
  • Med andra ord: du kan fortfarande nyttja öppet köp på ovan nämnda produkter, bara inte med bruten plombering/förpackning. Specialbyggda datorer och produkter med abonnemang är dock helt exkluderade från öppet köp-policyn.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

  • Observera även att företag inte har ångerrätt.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • Ditt klagomål anses obefogat om orsaken till felet eller defekten är att varan har fått fysisk skada, vätskeskada eller på annat sätt inte har behandlats i enlighet med tillverkarens föreskrifter, du kommer att debiteras en avgift på 795:- och fraktkostnad.

  • Om vi upptäcker att det inte finns något fel på produkten kommer du att debiteras en avgift om 795:- och fraktkostnad.

  • Om vi under behandlingen av ditt RMA-ärende fastställer att felet beror på installerad programvara från tredje part, kommer du att debiteras en avgift om 795:- och fraktkostnad. Kom därför alltid ihåg att undersöka om felet kan orsakas av program, drivrutiner eller annan mjukvara som inte ursprungligen var installerad på produkten.

  • Om vi upptäcker att olaglig eller olicensierad programvara har installerats på varan kan RMA-ärendet inte behandlas och du kommer att debiteras en avgift om 795:- och fraktkostnad.


    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?


  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning 
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

        8.1 Friskrivningsklausul för Samsung produkter

  • Elektronikspecialisten garanterar att rätt hårdvara från Samsung levereras enligt beställning. Vi kan dock inte garantera korrekthet av EAN- eller SKU-nummer, då inköp sker från flera regioner och leverantörer. Vidare garanteras inte funktionalitet av Samsung Pay i Norden, på grund av regionala begränsningar fastställda av Samsung Ltd Global. Google Pay fungerar däremot felfritt och är ett bättre alternativ då det går att ansluta flera banker och lägre courtage. Då vi även köper in Samsung produkter utanför EU kan det hända att våra tekniker har öppnat kartongen försiktigt för att installera EU firmware. Detta påverkar dock inte varken garanti eller framtida uppdateringar.

        Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Elektronikspecialisten.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Elektronikspecialisten.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna samt Payson.


  • Klarna Checkout

    Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

    Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning. Swish eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

     

    Klarna faktura, få först betala sen

    När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

    • Få alltid hem varan innan du betalar
    • Betalningstid - alltid 14 dagar
    • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
    • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
    • Möjlighet till delbetalning
  • Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

    * Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

     

    Klarna Konto

    Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

    • Få alltid hem varan innan du betalar
    • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
    • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
    • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
    • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
    • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
  • Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

    Klarna Faktura som betalningsmetod är endast tillgänglig för privatpersoner och kan inte väljas av företag oavsett företagsform. Denna betalningsmetod kan inte användas för köp från Partner.

    Om du väljer en faktura, kommer den att skickas via e-post från Klarna inom 24 timmar efter att beställningen har skickats, och med det förfallodag som anges under köpprocessen. Inga extra avgifter läggs på för inköp mot fakturan. Observera att du alltid måste ange ett komplett personnummer när du köper med Klarna Faktura. Klarna gör en kreditbetyg för att utvärdera om du kan handla för det valda beloppet. I det kreditbetyget tittar Klarna främst på tre saker: deras tidigare betalningshistorik, hur mycket du vill handla och extern information som Klarna samlar in från ett kreditrapporteringsföretag (du får ett meddelande om att information har erhållits från kreditrapporteringen företag). Det är alltså en kombination av flera olika faktorer som avgör om köpet går igenom. Om köpet inte går igenom med en faktura kan du slutföra beställningen med en annan av de betalningsmetoder vi erbjuder. Om du har frågor om kreditbetyget, vänligen kontakta Klarna på 08 - 120 120 10 Mån – Fre. kl. 8.00–22.00 och Lördag kl. 10:00 till 17:00. För mer information om Klarnas hantering av personuppgifter hänvisar vi dig till Klarnas policy för dataskydd.

    För prenumerationsköp där till exempel ett avtalat belopp dras av varje månad, lagras din betalningsinformation krypterad och säker hos vår betalningsförmedlare och kan endast användas av vår leverantör för att genomföra transaktionen. Samtycke till detta erhålls också under köpprocessen.

  • Payson 

    I samarbete med Payson erbjuder vi våra privat- och företagskunder betalning mot faktura samt kortbetalning.
    Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel.


    Payson - Swish, Kort eller direktbetalning
    Kostnad: 0 kr

    Med Payson Swish eller kortbetalning kan du snabbt göra transaktionen. Payson använder sig av säker 3D-secure teknik. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank.
    All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

    Payson - Betala mot 14-dagars faktura 
    Kostnad: 0 kr
    Varan levereras till din folkbokföringsadress.

    Vi erbjuder betalsättet "Paysonfaktura" med möjlighet till delbetalning i samarbete med Payson AB.
    Betalningsvillkor är 14 dagar och fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress Du anger.
    För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köptillfället.
    Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2% per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
    Information om pantsättning: Vid betalning med Payson faktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse 
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Elektronikspecialisten.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

FORCE MAJEURE

Vi är inte ansvariga för förseningar eller misslyckanden med att fullgöra några av våra skyldigheter om förseningen eller misslyckandet är resultatet av händelser eller omständigheter utanför vår rimliga kontroll, inklusive men inte begränsat till naturkatastrofer, strejker, lockouts, olyckor, krig, civil uppror, upplopp, terrorism, brand, nedbrytning av anläggningar eller maskiner eller brist eller otillgänglighet av råvaror från en naturlig leveranskälla, eller leverantörers misslyckande att leverera material av någon anledning, och vi har rätt till en rimlig utvidgning av våra skyldigheter. Vi är inte ansvariga för att kompensera kunden för direkt eller indirekt skada.